עמוד הבית > מפלגות > ליכוד > ישראל כץ > השר ישראל כץ: ישראל עלתה למקום החמישי בדירוג הבטיחות האירופי, עם 38 הרוגים בתאונות דרכים לכל מיליון נפש – לעומת ממוצע של 52 הרוגים באירופה

השר ישראל כץ: ישראל עלתה למקום החמישי בדירוג הבטיחות האירופי, עם 38 הרוגים בתאונות דרכים לכל מיליון נפש – לעומת ממוצע של 52 הרוגים באירופה

speedmeter5
 

האמירה

בתאריך 3/4/2014 פרסם ח"כ ישראל כץ בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו את הפוסט הבא:

"הנה בשורה לה חיכינו: הוכחה חותכת כי הכבישים בישראל בטוחים יותר. אם ההערכה שלנו לא מספיקה, אז הנה קיבלנו אישור גם מהאגף האירופאי. לפי דו"ח האיחוד האירופי שפורסם בימים אלה: ישראל עלתה למקום החמישי (!) בדירוג הבטיחות האירופי, עם 38 הרוגים בתאונות דרכים לכל מיליון נפש – לעומת ממוצע של 52 הרוגים באירופה"

רקע כללי – רכבים פרטיים

המועצה האירופית לבטיחות בדרכים ETSC, הינה גוף לא ממשלתי המספק מידע וייעוץ לממשלות שונות. המועצה מפרסמת מדי שנה את דו"ח PIN, המכיל נתונים השוואתיים רבים בנושא הבטיחות בדרכים במדינות אירופה, וכן על ישראל. הדו"ח האחרון התפרסם ביוני 2013 ומכיל נתונים עד שנת 2012, כלומר הוא לא מכיל את הנתון עליו דיבר שר התחבורה. יחד עם זאת, הוא מעיד על מגמת השתפרות בבטיחות בדרכים בכבישי ישראל החל משנת 2000, הן באופן מוחלט והן ביחס למדינות אירופה. ואכן, מעיון בדו"ח עולה תמונה חיובית על ישראל אשר בשנים האחרונות נוטה, ברבים מן המדדים, להיות במחצית העליונה של דרג המדינות, ואף בין הראשונות. בנוסף, במקומות רבים בדו"ח ה-PIN מוזכרת ישראל באופן ספציפי כמדינה שבהּ מצב תאונות הדרכים והכבישים השתפר והיא בין המובילות ביחס למדינות אירופה במדדים רבים הנוגעים לבטיחות בדרכים.

ישנם מדדים רבים לקביעת איכות הבטיחות בדרכים ולהשוואה בין המדינות, כאשר המדד עליו מדבר ישראל כץ, מספר הרוגים למיליון נפש, הוא רק תת סעיף של סעיף מספר ההרוגים. על פי דו"ח ה-PIN, מתחילת המילניום ועד שנת 2012 הייתה ירידה משמעותית במספר ההרוגים בישראל. בעוד בשנת 2001 מספר ההרוגים לכל מיליון איש היה 83, בשנת 2012 הנתון עמד על 33 הרוגים לכל מיליון איש (ירידה של כ-60%). המספר היחסי הנמוך של הרוגים בשנת 2012 מציב את ישראל במקום השישי מתוך 31 מדינות עבור שנה זו. לפי דו"ח PIN 2009 , בשנת 2008, לפני כניסתו של השר כץ לתפקידו במרץ 2009, מספר ההרוגים בישראל היה 57 לכל מיליון נפש, נתון שהציב אותה במקום השמיני מתוך 30 מדינות.

מבחינה של מספר ההרוגים המוחלט בתאונות דרכים, ללא התחשבות בגודל האוכלוסייה, מתגלה גם-כן ירידה של כ-51% בין 2001-2012 במספר ההרוגים, כאשר בשנת 2001 היו 542 הרוגים לעומת 263 הרוגים בשנת 2012). ירידה זו מציבה את ישראל במקום ה-11 מתוך 31 מדינות, כאשר הממוצע האירופי עומד על 49%. לפי דו"ח PIN 2009, בתקופת 2001-2008 שיעור ההפחתה של מספר ההרוגים המוחלט עמד 24%, לעומת ממוצע כללי של 28%, נתון שהציב אותה במקום ה-17 בלבד מתוך 30 מדינות.

 

רכבים ציבוריים ומסחריים

לעומת נתונים חיוביים אלו, הנתונים אודות נפגעים בתאונות עם כלי רכב ציבוריים ומסחריים מציבים את ישראל בתחתית הטבלה. לפי הדו"ח מ-2013, אחוז ההפחתה הממוצעת בשנים 2001-2012 בהרוגים כתוצאה מהתנגשות עם משאית כבדה (מעל 3.5 טון) מציב אותה במקום השלישי מן הסוף מתוך 25 מדינות (הפחתה של 2.6% בלבד). באופן דומה, ישראל ממוקמת במקום ברביעי מן הסוף בהפחתת אחוז ההרוגים השנתית מהתנגשות עם משאיות קלות, (3.7% בלבד). הנתון החמור ביותר הוא שיעור השינוי השנתי הממוצע בשנים המדוברות בהתנגשות עם אוטובוסים וקרונות נוסעים, עם עלייה של 1.1%, נתון המציב אותה שנייה מן הסוף(לעומת הפחתה ממוצעת של 6.4% בכלל מדינות אירופה). עם זאת, בדו"ח מוסבר כי בתאונות מסוג זה יכולים להיות הרוגים רבים בתאונה יחידה, עובדה ש"מקפיצה" את שיעור ההרוגים כלפי מעלה (למשל בתאונת האוטובוס בשנת 2008 בה נהרגו 25 אזרחים רוסים, או תאונת הרכבת באזור קריית גת בשנת 2010 בה נהרגו 7 בני אדם).

 

בדיקת האמירה

הדו"ח עליו הסתמך השר כץ באמירתו נכתב על ידי European Commission for Mobility and Transport, ויצא במרץ 2014, ימים ספורים לפני אמירת השר. יש לציין שדו"ח זה קצר יחסית, מכיל נתונים מעטים וישראל נעדרת ממנו. משמע, הדו"ח לא בדק בצורה ספציפית את נתוניה של ישראל, כך שעל-מנת להגיע למדד רלבנטי היה עלינו לבחון את הנתונים בישראל על סמך נתונים רשמיים של הלמ"ס, ולבחון מה מקומה של ישראל באופן ידני. לגבי נתונים מסויימים שהם בעלי מדדים אובייקטיבים הדבר יכול להיות פשוט למדי, אך לעיתים הדבר יכול להיות בעייתי בגלל צורות מדידה והערכה שונות בדו"חות האירופיים לעומת הדו"חות הישראלים. בכל מקרה, יש לזכור שהדו"ח האירופי עליו דיבר השר כץ לא סומך באופן רשמי ידיו על הנתונים הנוגעים לישראל.

ע"פ נתוני הלמ"ס, בשנת 2013 נהרגו בתאונות דרכים ישראל 309 איש. בסוף שנת 2013 אוכלוסיית ישראל עמדה על 8,132 אלף איש. כאשר מחלקים את מספר ההרוגים בגודל האוכלוסייה, ומכפילים במיליון מקבלים את מספר ההרוגים למיליון לנפש. המספר המתקבל הוא 37.998, או 38 הרוגים לכל מיליון איש, כלומר אותו נתון עליו הצהיר השר כץ. זאת לעומת המספר הממוצע עבור 27 מדינות אירופאיות, העומד על 52 הרוגים לכל מיליון איש. כמו כן, ישראל אכן ממוקמת במקום החמישי, אחרי שוודיה (28 הרוגים למיליון נפש), בריטניה (29), דנמרק (32) וספרד (37). בדרך, ישראל עוקפת מדינות מפותחות כגון גרמניה, צרפת, פינלנד ואוסטריה. מלבד שנת 2012, מספר ההרוגים בשנת 2013 היה הנמוך ביותר ב-51 השנים האחרונות.

ייתכן כי ניתן לייחס את ההפחתה בשיעור ההרוגים והפצועים קשה לגורמים שונים, כגון חינוך, אכיפה, שיפור כלי הרכב ושיפוץ הכבישים. ואכן, נראה כי ישנה התאמה בין הירידה המתמשכת במספר ההרוגים בישראל לעלייה בתקציב המופנה לשיפור הדרכים בשנים האחרונות. החל משנת 2001, ישנה עלייה מתמדת בתקציב פיתוח התחבורה (מלבד ההפחתה החד פעמית אך ניכרת בתקציב זה בשנת 2004). בעוד שבשנת 2000, האחוז מתקציב המדינה למטרה זו עמד על 0.37% בלבד, תקציב פיתוח התחבורה עומד בשנת 2014 על 2.83% מתקציב המדינה, או 12.5 מיליארד ₪, כאשר מתוך תקציב זה, 56% מיועד לפיתוח כבישים ו-1% בלבד לבטיחות בדרכים. נראה כי בתקופתו של השר כץ הייתה מגמה דומה.

סיכום

לסיכום, אמירתו של שר התחבורה ישראל כץ התגלתה כמדויקת. מצב הבטיחות בדרכים בישראל זוכה בשנים האחרונות בשיפור מתמיד. לפי הלמ"ס, מלבד שנת 2012, מספר ההרוגים בשנת 2013 היה הנמוך ביותר ב-51 השנים האחרונות. בתקופת כהונתו של השר כץ ישראל עלתה מן המקום ה-8 למקום ה-5 עבור מספר ההרוגים פר מיליון נפש, ומן המקום ה-17 למקום ה-11 מבחינת שיעור ההפחתה במספר ההרוגים המוחלט. יחד עם זאת, עבור כלי רכב מסחריים וציבוריים , ישראל מוקמה  בתחתית הרשימה של 2012.

מסיבות אלה קיבלה אמירתו של כץ את הציון 5 – 'נכון'